Gameshowet “Erobret”

Skrevet av Aurora Ammeli Indreiten 

Luften er full av flis, knust plexiglass ligger strødd utover gulvet og det sages i isopor. Med en hjemmelaget scene laget som et brettspill, blir ingenting holdt igjen på tredjeklasse sin siste produksjon i studio her på TV-skolen.

“Gameshow er som en sjokoladekake. Toro er veldig godt, men lager du kaken fra bunn av smaker det grisedigg.” –Torbjørn Råen, Scenograf og Innspillingsleder

Det åpnes for å sprenge kreativiteten når årets avgangselever skal produsere Gameshow. Aldri før har våre teknikere jobbet så tett med ledelse-studentene. Her skal nemlig innhold og teknikk samkjøres fra punkt til prikke.

Torbjørn Råen leder an scenografi arbeidet

Årets konsept “Erobret” handler om å erobre historien gjennom ulike tidsepoker. Vi følger fire faste deltakere gjennom fire episoder, hvor de skal kjempe seg opp som historiens erobrer. Hver episode har en tidsepoke; Prehistorisk, Middelalderen, Opplysningstiden og Nåtiden. De møter hverandre i både muskel- og hjerneoppgaver. Her tennes det bål, lyspærer monteres sammen, gulvet blir til lava og igloer bygges. Men ikke nok med det, scenen er et levende brettspill.

Flerkamerateknikk-student Råen ga seg selv en stor utfordring da han takket ja til å være scenograf. Teknikken var ikke det eneste som skulle stemme, her var det også mange innholdsmessige hensyn som måtte tas i betraktning.

“Man møter sitt eget ambisjonsnivå i døren. En tenker det blir fett og går fort. Men så sitter man der på kvelden, ingenting stemmer, pengene strekker ikke til og bestilling av materiale svikter.” På under en uke har Råen, med god hjelp av flere sine medstudenter og lysmesteren, klart å sette sammen plank, plexiglass og masse LED-lys til et flott og nytt spillbrett.

Ideen dukket opp under et av de første redaksjonsmøtene hvor innholdet og konseptet til programmet skulle settes. “Vi satt og snakket om tidsalder og epoker. Da så jeg med en gang for meg et kart hvor man kunne vise hvilken deltaker som var best i de forskjellige epokene”, forteller Torbjørn.

Derimot var et kart veldig ambisiøst, og det gikk opp for redaksjonen at en utgave med et firkantet brettspill hvor alle rutene kunne styres ved hjelp av lys og farger, var utrolig kult. På den måten kan deltakerne erobre hverandres område, og alt ved hjelp av fargene på brettet. 

Uten kommunikasjon duger ei en produksjon. Men det er derimot ikke fullt så vanlig at teknikk og ledelse får jobbe så tett sammen som de har gjort under Gameshow.

“ Vi har fått jobbe tvers med ledelse-studentene, og jeg har lært masse av å få vite hvordan det er å jobbe med innhold opp imot en produksjon. Det er utrolig gøy å kunne få lov til å være med i det kreative arbeidet!” – Caroline Steen Pedersen, A-regi

A-regi Caroline planlegger sendingen med veileder Tim

 

Som A-regi er du ansvarlig for å holde i trådene på det visuelle crewet, slik at både foto, lys, scenografi og grafikk klarer å flyte naturlig inn i hverandre. Det er ikke barnemat å være A-regi for en slik produksjon som proppes full av ambisiøse hoder. Når du får et ønske fra redaksjonen om å få en grill inn på scenen må man finne gode løsninger, og det er ikke alltid like lett. Som øverste hånd på det visuelle crewet kreves tålmodighet og et åpent sinn, noe Pedersen definitivt har. Her har det vært utallige diskusjoner, øvelser og vinkler, og knipsingen har gått i ett. På en måned har prat og idèer fra workshops blitt til virkelighet, og Pedersen gleder seg til å se alt komme sammen.

“Jeg bare elsker atmosfæren som er i studio under opptak, det er så deilig!”

Applausen er godt igang. Scenen er opplyst i gult, rødt, blått og grønt. Programleder Rikke Føyen ser en siste gang ned i kortene sine. Deltakerne hopper opp og ned i spenning. Oppgavene finpusses. Innspillingsleder teller ned fra 3. “Vi spiller Erobret!”

Legg inn en kommentar

Tilbake til toppen av siden