Gullrutens fagpris

Skrevet av: Live Viland Ask

Spenningen henger i luften på Chateau Neuf når sekundene tikker ned mot avvikling av Gullrutens Fagpris 2018. Innspillingsleder teller ned, og hele TV-bransjens øyne rettes mot studentene som skal avlegge sin eksamen foran sine fremtidige kolleger.

For tiende år på rad produseres Gullrutens Fagpris av studentene ved TV-skolen.

Prisutdelingsshowet har som formål å hedre de dyktige fagfolkene bak kamera, og det er også disse menneskene som er samlet i salen denne kvelden. Det legger litt ekstra press på innspillingsleder Milla Follevåg som er den som holder kontroll på alt som skjer i studio.

“Det at hele bransjen sitter i salen er nok det skumleste. Det føles jo som om vi har alles øyne rettet mot oss. Da er det ekstra viktig å huske på at vi fremdeles er studenter og at dette er en av våre siste sjanser til å prøve og feile. Heldigvis fikk vi mye positive tilbakemeldinger etter showet, både i salen og på etterfesten”.

Innspillingsleder Milla Follevåg brifer Ruben før opptak

Under enhver produksjon møter man på små og store problemer man må løse sammen, men Milla erfarte at hele crewet rundt henne var mer enn villige til å ta i et ekstra tak for å løse de utfordringene som oppsto.

“Medstudentene mine sto virkelig på, og samarbeidet vi hadde under produksjonen var helt enestående…. Det gjorde meg veldig stolt!”

For studentene som går siste året på flerkamerateknikk og flerkameraregi er Gullrutens Fagpris deres eksamensproduksjon. Det er med andre ord siste gang de jobber sammen som studenter. For Milla var det viktig å sette pris på det gode miljøet på skolen gjennom hele produksjonen.

“Vi er jo så utrolig heldige som får lov til å leke oss med det vi synes er aller morsomst og kalle det en bachelor.”

 

Scenograf Helene Høj brukte mye tid på å snekre sammen scenografien

Studentene ved TV-skolen har læring og erfaring som en stor motivasjonsfaktor gjennom hele studieløpet, og det er aldri for sent å lære seg noe nytt. Scenograf Helene Høj hadde aldri prøvd seg på scenografi før, men lot ikke dette stå i veien for å prøve seg på noe hun hadde lyst til å lære mer om. Med god veiledning fra scenograf Serge Dardeau tok Helene fatt på oppgaven med å skape et visuelt uttrykk i studio

“Jeg møtte på mange utfordringer underveis, men i løpet av arbeidet med scenografien har jeg lært utrolig mye.”

Gjennom flere måneder med arbeid fikk Helene prøvd seg på å tegne, snekre, og finne gode løsninger for å skape et helhetlig uttrykk på scenen. Det gikk med mange lange kvelder på skolens verksted for å snekre sammen de 40 sirklene som hang ned fra taket.

Helenes scenografi skapte det visuelle uttrykket på scenen hvor programleder Emilie Skolmen ledet showet

“Vi hentet inspirasjon fra den runde formen i salen, og fokuserte på runde og myke elementer. Alle sirklene var lyssatt slik at vi kunne endre fargene, og dermed variere uttrykket på scenen i løpet av sendingen”.  

Helene kjente også på litt ekstra nerver under produksjonen av Gullrutens Fagpris, i og med at dette var den første produksjonen hun arbeidet med som skulle sendes på TV.

“Alt blir plutselig noen hakk mer seriøst, og vi legger nok enda mer press på oss selv enn hva vi vanligvis gjør. Samtidig var det veldig kult å få muligheten til å lage scenografien og å få frie tøyler til å gjøre akkurat hva jeg ville på en så stor produksjon. Og så håper jeg publikum i salen opplevde at de fikk et bra show, og at de bare lo, mens jeg gråt litt inni meg, da Arne Scheie gikk rett inn i scenografien på vei av scenen”.

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tilbake til toppen av siden