Med fokus på fremtiden

Fremtidens medienorge og jobbmuligheter for nåtidens studenter har aldri vært så aktuelt som under årets Bransjedag 11.september.

For andre året på rad har studenter og ansatte ved TV-skolen invitert til bransjedag ved Scandic Hotel Lillehammer. Bransjedagen tok for seg fremtidsrettede temaer. I år var fokuset på kreativ ledelse, etisk ansvar og historiefortelling på tvers av ulike plattformer.

“I nåtidens mediehverdag kan alle være sin egen kringkaster og alle kan lage eget innhold. Derfor var det viktig å kunne ta opp disse temaene og snakke om det etiske ansvaret for fremtiden” forteller eventkoordinator Live Ask.

Live Ask i jobb som eventkoordinator.

Live Ask (23) er TV-ledelsesstudent og har jobbet med planlegging av Bransjedagen i lang tid og er fornøyd med tilbakemeldingene hun har fått.

“Det første mange av foredragsholderne sa når de kom ut på scenen var at de var overrasket over hvor profesjonelt arrangementet. Det har vært viktig for oss å fremstå profesjonelle, så med denne tilbakemeldingen vil jeg si at vi gjorde et godt inntrykk”. 

“Hva slags tilbakemeldinger har du fått i etterkant av Bransjedagen?”

“Både studenter og andre besøkende syns foredragene var veldig spennende og nyttige. Vi hadde også et utstillerområde med bransjerelaterte aktører og her syns studentene at det var fint å kunne møte potensielle arbeidsgivere”.

Bransjedagen er også en arena hvor studenter og bransjeaktører møtes gjennom mingling på utstillerområde. I år kunne studentene møte utstillere fra blant annet NEP, NRK og Monster. Bemanningskoordinator Kine Lamøy representerte Monster og syns det var hyggelig å kunne møte fremtidige kollegaer.

“Det er hyggelig å kunne være et sted hvor studentene er og det er mange som kommer bortom for å stille spørsmål om for eksempel hvordan man kan få seg jobb etter studiet”. 

Nysgjerrige studenter i samtale med utstillere.

“Og hva er ditt svar til de som lurer på nettopp dette?” 

“Det er viktig å være på tilbudssiden og vise at du er en ålreit person å jobbe med. Vi ser ofte på referanser, men for nyutdannede som ikke har jobbet med TV før kan det være like fint å få referanser fra andre arbeidsgivere. Om du har jobbet som butikkmedarbeider kan dette vise at du tar ansvar og er derfor like relevant erfaring som å ha jobbet med TV, forteller Lamøy”.

Blant studentene som var interessert i framtiden innen medier finner vi Ina Luna Gundersen (23). Hun deltok i et av programpostene hvor oppgaven hennes var å stille spørsmål til NRKs underholdningsredaktør Charlo Halvorsen om NRK og fremtidens medienorge.

“Det var viktig for meg å kunne stille noen kritiske spørsmål, men samtidig være saklig. Oppgaven min var ikke å stille han til veggs, men heller få en bra samtale rundt fremtidens mediebransjen”.

Ina Luna Gundersen følte at hun fikk mye ut av samtalen med Charlo Halvorsen, som kunne betrygge publikum om at jobbmarkedet for nåtidens studenter ikke vil minske i årene fremover.

“Jeg fikk positive tilbakemeldinger fra publikum i etterkant som syns jeg stilte gode spørsmål. Selv syns jeg samtalen gikk veldig fort, så jeg rakk ikke å stille alle spørsmålene jeg hadde gjort klart. Men jeg lærte en hel del og jeg føler at essensen i det Charlo Halvorsen fortalte er at vi ikke har noe å frykte som fremtidens mediearbeidere”. 

 

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tilbake til toppen av siden